• ۸۸۵۳۱۳۱۸-۱۹
  • این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

فرق بین الکتروکوتر و الکترو سرجری چیست؟

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

بسیاری از پرسنل مراکز درمانی و حتی برخی از متخصصین، به دستگاههای جراحی الکتریکی(Electrosurgical Generator)، به اشتباه الکتروکوتر یا کوتر میگویند. الکتروکوتر (Electrocautery) یک دستگاه پزشکی با تکنولوژی قدیمی است که از حدود قرن 18 مورد استفاده قرار می‌گرفته است. کلمه Cautery به معنای داغ کردن است. مبنای اثر این دستگاه متفاوت با الکتروسرجری است. الکتروکوتر با عبور جریان DC (مستقیم) از المنت فلزی سر قلم، صرفا با استفاده از داغ شدن سر قلم و انتقال گرما به بافت، با سوزاندن و تخریب بافت، برش و انعقاد توأم ایجاد می‌کند.



 

نظریه استفاده از فرکانس بالا در الکتروکوتر توسط William T Bovie در حدود سال 1920 میلادی مطرح شد و منجر به ساخت دستگاههای الکتروسرجری شد. دستگاه الکتروسرجری جریان AC (متناوب) فرکانس بالا به بافت اعمال می‌کند. در این دستگاه بجای اینکه جریان الکتریکی AC از یک سیم عبور کند، از خود بافت عبور کرده و با ایجاد اثرات حرارتی فرکانس بالا، موجب برش و انعقاد بافتها میشود.  

بطور کلی قابلیتها و کارایی الکتروسرجری با الکتروکوتر قابل مقایسه نیست. در الکتروسرجری برش بافتها به راحتی و بدون چسبندگی بافت به الکترود انجام میشود. همچنین در الکتروسرجری علاوه بر توان که نقش مهمی در تعیین عمق انعقاد در بافت دارد، می‌توان با تغییر شکل موج جریانِ اعمالی به بافت (تغییر مدولاسیون) بین برش و انعقاد، یک طیف قابل انتخاب برای جراح ایجاد نمود.



بطور خلاصه تفاوتهای الکتروسرجری و الکتروکوتری در جدول زیر بیان شده است:

الکتروسرجری

الکتروکوتری

از جریان متناوب فرکانس بالا (AC) استفاده میشود

از جریان مستقیم (DC) استفاده میشود

جریان از بافت عبور میکند

جریان از سیم داغ عبور میکند

شامل الکترود فعال، الکترود بازگشتی و ژنراتور فرکانس بالا

شامل الکترود سیم داغ و منبع تغذیه DC

کنترل شدت انعقاد بوسیله کنترل توان و شکل موج

کنترل شدت انعقاد بوسیله کنترل جریان و حرارت سیم داغ

طراحی پیچیده ، قابلیتها و کاربردهای فراوان

طراحی ساده و کاربرد محدود

 


© 2024 کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت مهندسی کاوندیش سیستم می باشد